Fahim
adalah jurujual bagi syarikatnya. Dia sering mengunjungi para pelanggannya bagi
mendapatkan pesanan, termasuk sebuah farmasi yang terletak di ibu kota.
“Apa
khabar? Sudah lama tidak bertemu,” ujar Fahim kepada seorang pekerja yang
berada berhampiran kaunter. Mereka kemudiannya berbual-bual ,mesra.
Sememnagnya
setiap kali dia pergi ke farmasi ini, dia sentiasa meluangkan masa beberapa
minit bagi berbual-bual dengan para pekerja dibahagian hadapan terlebih dahulu.
Dia tetap member perhatian kepada mereka
walaupun mereka kelihatan tidak penting dalam urusan dalam urusan jualannya.
Selepas itu barulah dia menemui pemilik farmasi itu bagi mendapatkan pesanan.
Pada
suatu hari pemilik farmasi itu meminta Fahim segera meninggalkannya kerana dia
tidak lagi berminat membeli produk syarikat Fahim. Pemilik itu tidak bersetuju
dengan cara syarikat Fahim menjalankan peniagaannya. Fahim berasa sangat kecewa
lalu pergi meninggalkan farmasi itu.
Beberapa
jam dia membuat keputusan untuk kembali ke farmasi itu. Dia mahu bertemu dengan
pemilik farmasi itu sekali lagi, sekurang-kurangnya bagi menerangkan
kedudukannya dan syarikatnya dalam hal itu.
Apabila
sampai di farmasi itu, dia menyapa para pekerja di bahagian hadapan seperti
biasa sebelum bertemu dengan pemilik farmasi. Pemilik farmasi itu tersenyum kepadanya
lalu membuat pesanan dua kali ganda daripada biasa. Fahim berasa hairan dan
tertanya-tanya apa yang berlaku.
Pemilik
farmasi itu menerangkan, selepas Fahim beredar tadi, salah seorang pekerjanya
dating berjumpanya. Pekerja itu memberitahu, Fahim adalah sebilangan kecil
penjual yang sudi menyapanya dan pekerja-pekerja lain di farmasi itu.
Dan
juga berpendapat, sekiranya ada mana-mana jurujual yang layak mendapat pesanan,
Fahim adalah orang yang paling berhak. Selepas mendengar cerita itu, pemilik farmasi
itu bersetuju dan terus menjadi pelanggan setia Fahim
.**chicken_soup**
.**chicken_soup**
No comments:
Post a Comment